IV Krakowskie Dni Bezpieczeństwa w Miastach 2022

IV Krakowskie Dni Bezpieczeństwa w Miastach 2022

O konferencji

W dniach 12-14 października odbyła się IV edycja KRAKOWSKICH DNIACH BEZPIECZEŃSTWA W MIASTACH 2022.

Na konferencję złożyły się trzy wydarzenia branżowe:

IV Ogólnopolskie Forum Specjalistyczne „Tramwaj jako innowacyjny środek transportu  – INNOWACYJNY TRAMWAJ 2022”,

VII Ogólnopolskie Forum Specjalistyczne „Sterowanie ruchem drogowym  – SYGNALIZACJA ŚWIETLNA 2022” oraz

III Ogólnopolskie Forum Specjalistyczne – “BUSPASY 2022”.

W ramach Forum SYGNALIZACJA ŚWIETLNA 2022 odbyła się również debata - Co dalej z „Czerwoną Książką”? 

Serdecznie dziękujemy za udział oraz gorącą polemikę, wymianę poglądów i doświadczeń w trakcie dyskusji!

Dnia 21 września weszły w życie przepisy znowelizowanej ustawy Prawo o ruchu drogowym. Poza wieloma zmianami szeroko dyskutowanymi w mediach, zostały wprowadzone istotne modyfikacje w zakresie warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz warunków ich umieszczania na drogach. Zapisy "Czerwonej Książki" w październiku 2026 r. stracą moc. Jednocześnie dopuszczone zostało wydanie Wzorców i Standardów dotyczących szczegółowych warunków sytuowania znaków i sygnalizatorów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. To prawdziwa rewolucja w zakresie inżynierii ruchu drogowego. Zmianę taką przeszły już przepisy techniczno-budowlane w zakresie dróg publicznych. Zapraszamy do dyskusji na temat możliwych skutków tych zmian w inżynierii ruchu drogowego.

Podczas debaty chcemy poruszyć zagadnienia związane z wpływem przeniesienia treści Załącznika nr 3 Rozporządzenia do Wzorców i Standardów na bezpieczeństwo ruchu drogowego i efektywność sterowania najistotniejszymi zapisami w zakresie sygnalizacji świetlnej, które powinny znaleźć się w nowym Rozporządzeniu oraz zagrożeniami wynikającymi z obniżenia rangi warunków technicznych dla sygnalizacji świetlnej. 

Zachęcamy do zapoznania się z tekstem wprowadzającym w tematykę IV Forum INNOWACYJNY TRAMWAJ 2022, przygotowanym przez dra inż. Andrzeja Krycha, przewodniczącego Rady Programowej Forum.

Szanowne Koleżanki, Szanowni Koledzy,

z innowacyjnością tramwaju mamy pewne problemy, jako iż i kojarzy nam się zwykle z innowacyjnością technologiczną. Być może jest to ważne, może najważniejsze, ale pod pewnym warunkiem. Tramwaj jako pojazd jest komponentem systemu, na który składa się tor, trakcja, przystanek, inteligentne wspomaganie, organizacja ruchu (w szerokim sensie, od sygnalizacji świetlnej zaczynając na rozkładzie jazdy kończąc). To ujęcie systemowe trzeba rozszerzyć, na przykład: o tramwaj w polityce transportowej, planach i strategiach rozwoju, o tramwaj jako emblematyczną formę krajobrazu miejskiego, także jako podmiot zabiegów budżetu samorządowego, a nawet jako miejsce pracy personelu serwisowego. Zważmy, że najsłabsze elementy w tym systemie psują całość.

Tytuł Konferencji zobowiązuje. Chodzi o przeciwstawienie się krępującym przyzwyczajeniom, stereotypom i konwencjom, które pozostawione same sobie są groźne dla ekonomii i funkcjonalności całego systemu transportowego, a często dla życia w mieście. Transport tramwajowy w swej strukturze materialnej jest konstruktem kosztownym, ale za to trwałym. Zatem inwestowanie bez wizji może się okazać równie błędne jak projektowanie bez diagnozy. Innowacyjny tramwaj w środowisku inteligentnym, zorientowany na przyszłości, jest jej integralną częścią.

Warto też postawić pytania fundamentalne. Dlaczego znaczne podniesienie w minionej dekadzie standardów taboru, wyposażenia przystanków i jakości serwisu, wszystko to nie przynosi widocznego efektu we wzroście liczby pasażerów i jego efektywności energetycznej? Skąd się bierze szkodliwe obudowywanie tras tramwajowych wielopasmowymi arteriami? Dlaczego z takim trudem przebiega proces przyspieszenia ruchu tramwajowego? Jak rozwijać transport tramwajowy w odpowiedzi na egzystencjalne wyzwania naszych czasów?

Organizatorzy zapraszają do udziału i uczestnictwa w kolejnej czwartej już edycji Forum INNOWACYJNY TRAMWAJ. Są wśród nas entuzjaści tramwajów, operatorzy, eksperymentatorzy, specjaliści i eksperci różnych dziedzin składających się na ten fascynujący systemat, który kształtuje historię i strukturę naszych miast. Spotkajmy się po raz kolejny na wspólnej dyskusji o tramwaju, by nasze badania, dobre pomysły i udane przedsięwzięcia niosły go ku równie kreatywnej przyszłości.

Zachęcamy również do zapoznania się z podsumowaniami III KRAKOWSKICH DNI BEZPIECZEŃSTWA W MIASTACH 2021: https://media-prof.pl/III-KRAKOWSKIE-DNI-BEZPIECZENSTWA-W-MIASTACH-2021.html#Podsumowania 

Wnioski z debaty VII Forum SYGNALIZACJA ŚWIETLNA 2022 – Co dalej z „Czerwoną Książką”?

W dniu 13.10.2022, podczas VII FORUM „Sygnalizacja Świetlna 2022” w ramach IV KRAKOWSKICH  DNI BEZPIECZEŃSTWA W MIASTACH 2022 odbyła się debata „Co dalej z Czerwoną Książką?”. W debacie uczestniczyli:

·       Tamás Dombi – Dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym UM st. Warszawy;

·       Tomasz Folwarski – Członek zarządu MSR TRAFFIC sp. z o.o;

·       Łukasz Gryga – Dyrektor Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu Urzędu Miasta Krakowa;

·       Anna Górka – Specjalista ds. inżynierii ruchu, Dział Rozwoju Systemu Tramwajowego, Tramwaje Warszawskie sp. z o.o.;

·       dr inż. Damian Iwanowicz – Politechnika Bydgoska, Katedra Inżynierii Drogowej, Transportu i Geotechniki, Stowarzyszenie Forum Audytorów Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

Panel prowadził dr inż. Tomasz Krukowicz z Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej. Głos zabierali również uczestnicy konferencji znajdujący się na sali. Przekazujemy na ręce Pana Ministra najważniejsze wnioski z debaty. Uprzejmie prosimy o ich przekazanie do:

·       Departamentu Transportu Drogowego,

·       Departamentu Dróg Publicznych,

·       Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Wnioski:

1.       W zakresie ogólnej oceny kierunku zmian w przepisach dotyczących znaków i sygnałów drogowych zdania uczestników debaty są podzielone, ze względu na brak dokładniejszych informacji o planowanych zmianach.

2.       Duże wątpliwości budzi delegacja ustawowa w art. 7 ust. 3a oraz 3b ustawy Prawo o ruchu drogowym, odnosząca się, w zakresie sygnalizacji świetlnej, jedynie do „warunków sytuowania sygnalizatorów” oraz warunków, jakim powinny odpowiadać sygnalizatory. Bezpieczeństwo ruchu drogowego w sygnalizacji świetlnej jest zależne również od wielu innych czynników związanych ze sposobem funkcjonowania sygnalizacji świetlnej, ale również warunkami technicznymi dla innych urządzeń (np. sterownik sygnalizacji). Tak wąska delegacja ustawowa może spowodować, że nowe Rozporządzenie oraz wydane „Wzorce i Standardy w zakresie sygnałów drogowych” nie będą obejmować bardzo istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu kwestii na etapie tworzenia projektu i budowy sygnalizacji świetlnej.

3.       Uczestnicy debaty są zgodni, że obowiązujące przepisy są archaiczne i wymagają aktualizacji, czego wyraz dały chociażby wspominane na Konferencji prace Forum organizacji ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego powołane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

4.       Wskazane jest powołanie w przepisach norm europejskich (po ich wcześniejszym przetłumaczeniu na język polski).

5.       Przeniesienie do „Wzorców i Standardów” wymagań dotyczących bezpieczeństwa w sygnalizacji świetlnej grozi wprowadzeniem innowacji oraz niespójności w sposobie kierowania ruchem drogowym za pomocą sygnałów świetlnych, które niekoniecznie będą poprawiać bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego i będą odmienne w różnej części kraju.

6.       Wprowadzenie zmian powinno mieć na celu ustandaryzowanie oznakowania i sposobu sterowania, a nie powinno powodować stosowania różnych rozwiązań w obszarach będących w jurysdykcji różnych organów zarządzających ruchem.

7.       Wskazano, że po wprowadzeniu podziału zapisów na „Wzorce i Standardy” wzrośnie jeszcze bardziej odpowiedzialność Organu Zarządzającego Ruchem. Istotne jest, aby pracownikom tych organów przestawiono jasne zasady stosowania nowych przepisów. Zwrócono uwagę, że w przypadku robót budowlanych realizowanych na zgłoszenie Organ Zarządzający Ruchem jest jedyną jednostką mającą wpływ na geometrię drogi.

8.       W nowych przepisach powinny pojawić się zapisy dotyczące utrzymania urządzeń sterowania ruchem drogowym, uszczegółowione we „Wzorcach i Standardach”.

9.       Wszystkie zapisy dotyczące interpretacji sygnałów przez uczestników ruchu oraz bezpieczeństwa ruchu powinny znaleźć się w przepisach o randze rozporządzenia.

10.   W zakresie szczegółów podziału treści pomiędzy nowe Rozporządzenie, a Wzorce i Standardy zdania były podzielone. Wydaje się, że racjonalnym podziałem byłoby przeniesienie do Wzorców i Standardów wymagań w zakresie optymalizacji, kryteriów budowy sygnalizacji, natomiast pozostawienie w Rozporządzeniu wymagań w zakresie sygnałów i urządzeń (z odwołaniem do norm), wymagań formalnych i bezpieczeństwa (dotyczących drogowych sygnałów świetlnych), podstawowych zasad rozmieszczania sygnalizatorów. Uczestnicy debaty wskazali, że w przypadku sygnalizacji świetlnej mniejsze jest pole do odchudzenia zapisów rozporządzenia niż w przypadków znaków drogowych pionowych i poziomych. W szczególności w zakresie wymagań formalnych i bezpieczeństwa.

11.   Umieszczenie w rozporządzeniu wszystkich wymagań związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego jest szczególnie istotne, aby umożliwić inżynierom ruchu drogowego odpieranie nacisków różnych grup na wprowadzenie niekorzystnych rozwiązań.

12.   Istnieje wiele zagadnień, które należy uwzględnić w nowych regulacjach. Podczas debaty wymieniono niektóre z nich:

a.       rozszerzenie możliwości stosowania dla pojazdów sygnalizatorów dwukomorowych (czerwony i żółty) w miejscach przecięcia ruchu pojazdów z tramwajem (poza przejazdami tramwajowymi),

b.       zasady oznakowania i sterowania w śluzach rowerowych (różnego rodzaju),

c.       zasady tworzenia programu końcowego oraz procedur startowych i końcowych dla sygnalizacji acyklicznych,

d.       sygnały ostrzegawcze przed przejazdem rowerowym oraz torowiskiem,

e.       rozwiązania dla transportu publicznego takie jak: sygnalizatory kierunkowe dla autobusów, oznakowanie i sygnały dla kierujących tramwajami, stosowanie sygnalizacji na torowiskach tramwajowo-autobusowych,

f.        wymagania w zakresie widoczności znaków drogowych (brak w obecnych przepisach) i sygnalizatorów.

13.   Jako zagrożenia związane z wprowadzeniem nowych przepisów oraz „Wzorców i Standardów” uczestnicy debaty wskazali:

a.       zwiększenie roli Organów Zarządzających Ruchem, które już są przeciążone pracą i zmagają się ze znacznymi problemami kadrowymi,

b.       możliwość wystąpienia niezgodności pomiędzy Rozporządzeniem a „Wzorcami i Standardami”, co niestety występuje w obecnym stanie prawnym,

c.       traktowania Wzorców i Standardów jako aktu do bezwzględnego stosowania, a jednocześnie bardziej szczegółowego, co utrudni wykonywanie projektów sygnalizacji świetlnej,

d.       niewielki czas na opracowanie Wzorców i Standardów – w przypadku przepisów techniczno-budowlanych do dziś nie zostały opracowane i wprowadzone wszystkie zeszyty Wzorców i Standardów,

e.       brak przepisów przejściowych wskazujących na potrzebę dostosowania istniejącego oznakowania i sygnalizacji do nowych wymagań. Pomimo upływu terminu w 2008 roku nadal na Polskich drogach są rozwiązanie niespełniające wymagań obecnego rozporządzenia z 2003 roku.

14.   Zagadnienia istotne z punktu widzenia uczestników ruchu jak również projektantów są bardzo rozległe. Zasadne jest podzielenie ich na 2 oddzielne rozporządzenia – jedno wydane na podstawie art. 7 ust. 3a. punkty 1 i 2 ustawy PRD, a drugie na podstawie art. 7 ust. 3a. punkty 3 i 4 ustawy PRD. Ułatwi to przyswajanie wiedzy uczestnikom ruchu drogowego i przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez ułatwienie nauki zasad ruchu drogowego z rozporządzenia o mniejszej objętości.

15.   Niezbędne jest opracowanie zasad, jak mają być kwalifikowane rozwiązania nieuwzględnione we Wzorcach i Standardach. Zasady te będą potrzebne Organom Zarządzającym Ruchem na etapie procedowania projektów organizacji ruchu, jak również innym jednostkom biorącym udział w procesie opiniowania organizacji ruchu (w tym audytorom brd), a także w przypadku występowania sporów oraz sporządzania opinii i ekspertyz związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego.

Wygłoszone referaty

Zachęcamy do zapoznania się z prezentacjami wygłoszonymi podczas IV KRAKOWSKICH DNI BEZPIECZEŃSTWA W MIASTACH 2022.

Dr inż. Tadeusz Kopta "Polski Klub Ekologiczny a transport ekorozwoju"

Osoby zainteresowane otrzymaniem książki w wersji pdf prosimy o przesłanie wiadomości na adres konferencje@media-prof.pl

Pliki do pobrania

dr inż. Andrzej Krych - Balans energetyczny jako kryterium strategii rozwoju sieci tramwajowej 796.66K Marcin Kozoń - Statystyka a oko praktyka – różne spojrzenia na miejsca i rodzaje zagrożeń BRD w ruchu tramwajowym w Warszawie 1.54M dr hab. inż. Maciej Kruszyna, prof. PWr - Tramwaje w Afryce – historia i innowacje 1.38M dr inż. Jeremi Rychlewski - Efekty studialnych analiz trasy tramwajowej na Naramowice w Poznaniu 1.92M Anna Górka - Dziesięć lat wdrażania priorytetu tramwajowego w Warszawie 5.74M dr inż. Jacek Makuch - Wykorzystanie techniki lidar w diagnostyce elementów stalowych torów tramwajowych 17.06M dr inż. Tomasz Krukowicz - Obywatele Ukrainy w statystykach zdarzeń drogowych w Polsce 2.07M dr inż. Tomasz Krukowicz - Zielona strzałka w statystykach zdarzeń drogowych 604.19K dr inż. Damian Iwanowicz - A co Organ Zarządzający Ruchem sądzi na temat projektów z sygnalizacją? 1.93M Marcin Piekarek - Infrastruktura drogowa XXI wieku – cyfryzacja procesów zarządzania i utrzymania sygnalizacji świetlnej 1.68M dr inż. Jeremi Rychlewski - Problemy z minimalnym czasem międzyzielonym 938.89K Anna Groth-Dynaburska - 10 lat Systemu Zarzadzania Ruchem TRISTAR w Gdańsku – czyli (nie) jest dobrze 0.97M dr hab. inż. Jacek Oskarbski, prof. PG - Wspomaganie planowania buspasów modelowaniem podróży i sieci transportowych 2.01M dr inż. Jeremi Rychlewski - Razem czy osobno – pojazdy transportu publicznego w przestrzeni ulicy 2.73M dr inż. Marek Bauer - Funkcjonowanie pasów autobusowych na wlotach skrzyżowań 1.56M Marcin Hyła - Rowerzyści na buspasach 17.59M dr inż. Marek Bauer - Wytyczne planowania sieci transportu zbiorowego 919.49K

Program

PROGRAM IV KRAKOWSKICH DNI BEZPIECZEŃSTWA W MIASTACH 2022

12 października 2022 (środa) Forum INNOWACYJNY TRAMWAJ 2022

9.00 Otwarcie recepcji konferencji

9.00 – 11:00 Serwis kawowy

11.00 – 11.25 Oficjalne otwarcie IV KRAKOWSKICH DNI BEZPIECZEŃSTWA W MIASTACH oraz IV Forum INNOWACYJNY TRAMWAJ 2022.
Wystąpienia zaproszonych gości.
Ewelina Nawara, dyrektor naczelna Media-Pro Polskie Media Profesjonalne;
dr inż. Andrzej Krych, prezes Biura Inżynierii Transportu Sp. J., przewodniczący IV Forum INNOWACYJNY TRAMWAJ 2022;
mł. insp. Maciej Rymar, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego, Komenda Wojewódzka Policji w Krakowie;
Barbara Dzieciuchowicz, prezes zarządu Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa;
dr inż. Tadeusz Kopta, specjalista w zakresie inżynierii komunikacyjnej i polityki transportowej; przewodniczący I Forum INNOWACYJNY TRAMWAJ 2019;
dr inż. Jeremi Rychlewski, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska; Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego; Stowarzyszenie Inżynie...

PROGRAM IV KRAKOWSKICH DNI BEZPIECZEŃSTWA W MIASTACH 2022

12 października 2022 (środa) Forum INNOWACYJNY TRAMWAJ 2022

9.00 Otwarcie recepcji konferencji

9.00 – 11:00 Serwis kawowy

11.00 – 11.25 Oficjalne otwarcie IV KRAKOWSKICH DNI BEZPIECZEŃSTWA W MIASTACH oraz IV Forum INNOWACYJNY TRAMWAJ 2022.
Wystąpienia zaproszonych gości.
Ewelina Nawara, dyrektor naczelna Media-Pro Polskie Media Profesjonalne;
dr inż. Andrzej Krych, prezes Biura Inżynierii Transportu Sp. J., przewodniczący IV Forum INNOWACYJNY TRAMWAJ 2022;
mł. insp. Maciej Rymar, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego, Komenda Wojewódzka Policji w Krakowie;
Barbara Dzieciuchowicz, prezes zarządu Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa;
dr inż. Tadeusz Kopta, specjalista w zakresie inżynierii komunikacyjnej i polityki transportowej; przewodniczący I Forum INNOWACYJNY TRAMWAJ 2019;
dr inż. Jeremi Rychlewski, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska; Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego; Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej; przewodniczący II Forum INNOWACYJNY TRAMWAJ 2020;
prof. dr hab. inż. Andrzej Rudnicki, Wydział Inżynierii Lądowej, Politechnika Krakowska; przewodniczący III Forum INNOWACYJNY TRAMWAJ 2021;
prof. dr hab. inż. Andrzej Szarata, dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej, Politechnika Krakowska;
dr inż. Marek Bauer, Wydział Inżynierii Lądowej, prorektor Politechniki Krakowskiej; przewodniczący I-IV Forum BUSPASY 2020-2023;
Marcin Kozoń, dyrektor Biura Nadzoru Ruchu, Tramwaje Warszawskie Sp. z o. o.;
Marcin Koczyba, redaktor naczelny Radiostrada, Radio Kraków;
Mirosław Bajor, dyrektor programowy cyklu KONFERENCJE SPECJALISTYCZNE nauka-praktyka-biznes.
11.25 – 13.05 Sesja I. ZAGADNIENIA KRYTERIALNE.
Przewodniczący sesji: Ewelina Nawara; Mirosław Bajor.
1. „Balans energetyczny jako kryterium strategii rozwoju sieci tramwajowej”. [15’]
dr inż. Andrzej Krych, prezes Biura Inżynierii Transportu Sp. J.
2. „Statystyka a oko praktyka – różne spojrzenia na miejsca i rodzaje zagrożeń BRD w ruchu tramwajowym w Warszawie”. [15’]
Marcin Kozoń, dyrektor Biura Nadzoru Ruchu, Tramwaje Warszawskie Sp. z o. o.
3. „Wpływ zatłoczenia pojazdów miejskiego transportu zbiorowego na preferencje pasażerów – jakie zmiany przyniósł covid-19?”. [15’]
prof. dr hab. inż. Andrzej Szarata, dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej;
Arkadiusz Drabicki, Wydział Inżynierii Lądowej, Politechnika Krakowska.
4. „Tramwaj powtórnie wynaleziony – czyli odnowa urbanistyczna we Francji”. [15’]
dr Łukasz Zaborowski, ekspert w dziedzinie transportu i rozwoju regionalnego, Instytut Sobieskiego.
Po każdym wystąpieniu pytania do Prelegentów [10’]
13.05 – 14.25 Obiad.
14.25 – 16.30 Sesja II. TRASY TRAMWAJOWE.
Przewodniczący sesji: dr inż. Andrzej Krych; prof. dr hab. inż. Andrzej Szarata.
1. „Tramwaje w Afryce – historia i innowacje”. [15’]
dr hab. inż. Maciej Kruszyna, prof. PWr; Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego, Politechnika Wrocławska.
2. „Efekty studialnych analiz trasy tramwajowej na Naramowice w Poznaniu”. [15’]
dr inż. Jeremi Rychlewski, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska; Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego; Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej.
3. „Przyśpieszanie tramwajów w Gdańsku. Efekty wdrożenia”. [15’]
Michał Tusk, Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku;
dr inż. Jacek Szmagliński, pełnomocnik Dziekana ds. Zarządzania Informacją; Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska, Politechnika Gdańska.
4. „Dziesięć lat wdrażania priorytetu tramwajowego w Warszawie”. [15’]
Anna Górka, specjalista ds. Inżynierii Ruchu, Tramwaje Warszawskie Sp. z o. o.; Wydział Transportu, Politechnika Warszawska;
Jarosław Szustek, główny specjalista ds. inżynierii ruchu, Tramwaje Warszawskie Sp. z o. o.;
Grzegorz Madrjas, kierownik Działu Rozwoju Systemu Tramwajowego, Tramwaje Warszawskie Sp. z o. o.;
Małgorzata Stasiak, specjalista ds. inżynierii ruchu, Tramwaje Warszawskie Sp. z o. o.;
Bartosz Guralski, inspektor ds. inżynierii ruchu, Tramwaje Warszawskie Sp. z o. o.
5. „Rozwój transportu szynowego w Krakowie, w kontekście aktualizacji SUiKZP”. [15’]
Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.
Po każdym wystąpieniu pytania do Prelegentów [10’]
Równolegle:
15.00 – 15.30 „Radiostrada” – Audycja zajmującą się motoryzacją, bezpieczeństwem ruchu drogowego i drogownictwem.
Redaktor Marcin Koczyba i goście KONFERENCJI SPECJALISTYCZNYCH nauka-praktyka-biznes.
16.30 – 16.55 Przerwa kawowa.
16.55 – 18.35 Sesja III. INNOWACJE.
Przewodniczący sesji: Marcin Kozoń; dr inż. Jeremi Rychlewski.
1. „Wykorzystanie techniki lidar w diagnostyce elementów stalowych torów tramwajowych”. [15’]
dr inż. Jacek Makuch, Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego, Politechnika Wrocławska.
2. „Projekty B+R w obszarze środków transportu publicznego”. [15’]
dr inż. Maciej Andrzejewski, Komitet Transportu PAN.
3. „Nowe wytyczne do projektowania infrastruktury tramwajowej WRD-43-3”. [15’]
dr inż. Jacek Szmagliński, pełnomocnik Dziekana ds. Zarządzania Informacją; Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska, Politechnika Gdańska.
4. „Współczesne trendy w budowie i eksploatacji tramwajów”. [15’]
dr hab. inż. Bartosz Firlik, prof. PP, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska, Politechnika Poznańska.
Po każdym wystąpieniu pytania do Prelegentów [10’]
18.35 – 18.45 Podsumowanie IV Forum INNOWACYJNY TRAMWAJ 2022, ZAPOWIEDZI I ZAKOŃCZENIE.
Ewelina Nawara, dyrektor naczelna Media-Pro Polskie Media Profesjonalne;
dr inż. Andrzej Krych, prezes Biura Inżynierii Transportu Sp. J.; przewodniczący IV Forum INNOWACYJNY TRAMWAJ 2022;
Mirosław Bajor, dyrektor programowy cyklu KONFERENCJE SPECJALISTYCZNE nauka-praktyka-biznes.
18.45 Uroczysta kolacja IV Forum INNOWACYJNY TRAMWAJ 2022.

13 października 2022 (czwartek) Forum SYGNALIZACJA ŚWIETLNA 2022

9.00 Otwarcie recepcji konferencji

9.00 – 11:00 Serwis kawowy

11.00 – 11.20 Oficjalne otwarcie VII Forum SYGNALIZACJA ŚWIETLNA 2022.
Wystąpienia zaproszonych gości.
Ewelina Nawara, dyrektor naczelna Media-Pro Polskie Media Profesjonalne;
dr inż. Tomasz Krukowicz, Wydział Transportu, Politechnika Warszawska, przewodniczący I-VIII Forum SYGNALIZACJA ŚWIETLNA 2016-2023;
Marek Dworak, pełnomocnik Ministra Infrastruktury ds. Ruchu Rowerowego i Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego;
Agnieszka Wachowska, zastępca dyrektora ds. Zarządzania Drogami i Mostami, GDDKiA Oddział w Krakowie;
Jacek Gryga, dyrektor Zarządu Dróg Powiatu Krakowskiego; mł. insp. Maciej Rymar, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego, Komenda Wojewódzka Policji w Krakowie;
Katarzyna Dobrzańska-Junco, sekretarz Małopolskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego;
Barbara Dzieciuchowicz, prezes zarządu Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa;
Łukasz Gryga, dyrektor Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu, Urząd Miasta Krakowa;
Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie;
Tamás Dombi, dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym, Urząd Miasta st. Warszawy;
dr inż. Marek Bauer, Wydział Inżynierii Lądowej, prorektor Politechniki Krakowskiej; przewodniczący I-IV Forum BUSPASY 2020-2023;
dr inż. Jeremi Rychlewski, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska; Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego; Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej; przewodniczący II Forum INNOWACYJNY TRAMWAJ 2020;
dr inż. Damian Iwanowicz, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska, Politechnika Bydgoska;
Mariusz Grzesica, Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego, Stowarzyszenie Klub Inżynierii Ruchu;
Marcin Piekarek, dyrektor ds. operacyjnych, Grupa ELDRO;
dr inż. Jacek Szmagliński, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska, Politechnika Gdańska; przewodniczący V Forum INNOWACYJNY TRAMWAJ 2023;
Mirosław Bajor, dyrektor programowy cyklu KONFERENCJE SPECJALISTYCZNE nauka-praktyka-biznes.
11.20 – 13.15 Sesja I. PROJEKTOWANIE I EKSPLOATACJA SYGNALIZACJI ŚWIETLNYCH.
Przewodniczący sesji: Tamás Dombi; Łukasz Gryga.
1. „Obywatele Ukrainy w statystykach zdarzeń drogowych w Polsce”. [10’]
dr inż. Tomasz Krukowicz, Wydział Transportu, Politechnika Warszawska.
Po wystąpieniu pytania do Prelegenta [5’]
2. „Zielona strzałka w statystykach zdarzeń drogowych”. [15’]
dr inż. Tomasz Krukowicz, Wydział Transportu, Politechnika Warszawska.
3. „A co Organ Zarządzający Ruchem sądzi na temat projektów z sygnalizacją?”. [15’]
dr inż. Damian Iwanowicz, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska, Politechnika Bydgoska.
4. „Funkcjonowanie pasów ruchu sterowanych dwiema niezależnymi grupami sygnałowymi”. [15’]
dr inż. Radosław Bąk, Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu, Urząd Miasta Krakowa;
Łukasz Gryga, dyrektor Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu, Urząd Miasta Krakowa.
5. „Infrastruktura drogowa XXI wieku – cyfryzacja procesów zarządzania i utrzymania sygnalizacji świetlnej”. [15’]
Marcin Piekarek, dyrektor ds. operacyjnych, ZIR ELDRO Sp. z o. o.
Po każdym wystąpieniu pytania do Prelegentów [10’]
13.15 – 14.30 Obiad.
14.30 – 16.10 Sesja II. BEZPIECZEŃSTWO RUCHU I EFEKTYWNOŚĆ STEROWANIA W SYGNALIZACJI ŚWIETLNEJ.
Przewodniczący sesji: Anna Górka; dr inż. Damian Iwanowicz.
1. „Wymagania dla stosowania sygnalizacji wahadłowych w Krakowie w czasowej organizacji ruchu”. [15’]
Aleksandra Krogulec, Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu, Urząd Miasta Krakowa;
Łukasz Gryga, dyrektor Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu, Urząd Miasta Krakowa.
2. „Problemy z minimalnym czasem międzyzielonym”. [15’]
dr inż. Jeremi Rychlewski, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska; Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego; Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej.
3. „Wpływ wybranych czynników na prędkość pojazdów na wlotach zamiejskich skrzyżowań z sygnalizacją świetlną”. [15’]
dr inż. Krzysztof Ostrowski, Wydział Inżynierii Lądowej, Politechnika Krakowska; członek zarządu Stowarzyszenia Forum Audytorów Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
4. „10 lat Systemu Zarządzania Ruchem TRISTAR w Gdańsku – czyli (nie) jest dobrze”. [15’]
Anna Groth-Dynaburska, specjalista ds. Sterowania Ruchem;
Tomasz Wawrzonek, prezes zarządu Stowarzyszenia Klub Inżynierii Ruchu, z-ca dyr. ds. zarządzania, Gdański Zarząd Dróg i Zieleni.
Po każdym wystąpieniu pytania do Prelegentów [10’]
Równolegle:
15.00 – 15.30 „Radiostrada” – Audycja zajmującą się motoryzacją, bezpieczeństwem ruchu drogowego i drogownictwem.
Redaktor Marcin Koczyba i goście KONFERENCJI SPECJALISTYCZNYCH nauka-praktyka-biznes.
16.10 – 16.45 Przerwa kawowa.
16.45 – 18.30 Sesja III. DEBATA VII Forum SYGNALIZACJA ŚWIETLNA 2022 – Co dalej z „Czerwoną Książką”?
Wprowadzenie:
Dnia 21 września weszły w życie przepisy znowelizowanej ustawy Prawo o ruchu drogowym. Poza wieloma zmianami szeroko dyskutowanymi w mediach, zostały wprowadzone istotne modyfikacje w zakresie warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz warunków ich umieszczania na drogach. Dotychczasowa „Czerwona Książka” w październiku 2026 r. straci moc. Jednocześnie dopuszczone zostało wydanie Wzorców i Standardów dotyczących szczegółowych warunków sytuowania znaków i sygnalizatorów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. To prawdziwa rewolucja w zakresie inżynierii ruchu drogowego. Zmianę taką przeszły już przepisy technicznobudowlane w zakresie dróg publicznych. Zapraszamy do dyskusji na temat możliwych skutków tych zmian w inżynierii ruchu drogowego.
Zagadnienia do dyskusji:
– Jaki wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego i efektywność sterowania będzie miało przeniesienie treści Załącznika nr 3 Rozporządzenia do Wzorców i Standardów?
– Jakie najistotniejsze zapisy w zakresie sygnalizacji świetlnej powinny znaleźć się w nowym Rozporządzeniu?
– Jakie projekty będą mogły zostać zrealizowane, gdy nie będzie ograniczeń wynikających z „Czerwonej książki”?
– Jakie zagrożenia wynikają z obniżenia rangi warunków technicznych dla sygnalizacji świetlnej?
Moderator:
dr inż. Tomasz Krukowicz, Wydział Transportu, Politechnika Warszawska; przewodniczący I-VIII Forum SYGNALIZACJA ŚWIETLNA 2016-2023.
Paneliści:
Tamás Dombi, dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym, Urząd Miasta st. Warszawy;
Tomasz Folwarski, członek zarządu, MSR Traffic Zakład Systemów Sterowania Ruchem Drogowym, Sp. z o. o.;
Łukasz Gryga, dyrektor Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu, Urząd Miasta Krakowa;
Anna Górka, specjalista ds. Inżynierii Ruchu, Tramwaje Warszawskie Sp. z o. o.; Wydział Transportu, Politechnika Warszawska;
dr inż. Damian Iwanowicz, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska, Politechnika Bydgoska.

18.30 – 18.40 Podsumowanie VII Forum SYGNALIZACJA ŚWIETLNA 2022, ZAPOWIEDZI I ZAKOŃCZENIE.
Ewelina Nawara, dyrektor naczelna Media-Pro Polskie Media Profesjonalne;
dr inż. Tomasz Krukowicz, Wydział Transportu, Politechnika Warszawska; przewodniczący I-VIII Forum SYGNALIZACJA ŚWIETLNA 2016-2023;
Mirosław Bajor, dyrektor programowy cyklu KONFERENCJE SPECJALISTYCZNE nauka-praktyka-biznes.
19.15 Bankiet IV KRAKOWSKICH DNI BEZPIECZENSTWA W MIASTACH 2022.

14 października 2022 (piątek) Forum BUSPASY 2022

8.00 Otwarcie recepcji konferencji

8.00 – 9:00 Serwis kawowy

9.00 – 9.15 Oficjalne otwarcie III Forum BUSPASY 2022.

Wystąpienia zaproszonych gości.
Ewelina Nawara, dyrektor naczelna Media-Pro Polskie Media Profesjonalne;
dr inż. Marek Bauer, Wydział Inżynierii Lądowej, prorektor Politechniki Krakowskiej; przewodniczący I-IV Forum BUSPASY 2020-2023;
Marek Dworak, pełnomocnik Ministra Infrastruktury ds. Ruchu Rowerowego i Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego;
mł. insp. Maciej Rymar, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego, Komenda Wojewódzka Policji w Krakowie;
Katarzyna Dobrzańska-Junco, sekretarz Małopolskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego;
Barbara Dzieciuchowicz, prezes zarządu Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa;
Łukasz Gryga, dyrektor Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu, Urząd Miasta Krakowa;
Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie;
Tamás Dombi, dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym, Urząd Miasta st. Warszawy;
prof. dr hab. inż. Stanisław Gaca, Wydział Inżynierii Lądowej, Politechnika Krakowska;
dr hab. inż. Jacek Oskarbski, prof. PG; Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska, Politechnika Gdańska;
dr inż. Mateusz Szarata; Wydział Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury, Politechnika Rzeszowska;
dr inż. Jeremi Rychlewski, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska; Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego; Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej; przewodniczący II Forum INNOWACYJNY TRAMWAJ 2020;
Mirosław Bajor, dyrektor programowy cyklu KONFERENCJE SPECJALISTYCZNE nauka-praktyka-biznes.
9.15 – 10.55 Sesja I. W POSZUKIWANIU WYSOKIEJ JAKOŚCI PASÓW AUTOBUSOWYCH.
Przewodniczący sesji: Marek Dworak; Łukasz Gryga.
1. „Wspomaganie planowania buspasów modelowaniem podróży i sieci transportowych”. [15’]
dr hab. inż. Jacek Oskarbski, prof. PG;
Karol Żarski, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska, Politechnika Gdańska.
2. „Funkcjonowanie pasów autobusowych na wlotach skrzyżowań”. [15’]
dr inż. Marek Bauer, Wydział Inżynierii Lądowej, prorektor Politechniki Krakowskiej.
3. „Ocena funkcjonowania pasów autobusowych w korytarzu obsługującym planowany do budowy parking Parkuj i Jedź w Rzeszowie”. [15’]
dr inż. Mateusz Szarata;
Mateusz Babiarz, Wydział Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury, Politechnika Rzeszowska.
4. „System nadzoru buspasów jako element systemu nadzoru komunikacji autobusowej w Krakowie”. [15’]
Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.
Po każdym wystąpieniu pytania do Prelegentów [10’]
10.55 – 11.20 Przerwa kawowa.
11.20 – 13.00 Sesja II. DLA KOGO PASY AUTOBUSOWE?
Przewodniczący sesji: dr inż. Marek Bauer; dr hab. inż. Jacek Oskarbski, prof. PG.
1. „Razem czy osobno – pojazdy transportu publicznego w przestrzeni ulicy”. [15’]
dr inż. Jeremi Rychlewski, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska; Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego; Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej.
2. „Rowerzyści na buspasach”. [15’]
Marcin Hyła, Stowarzyszenie Miasta dla Rowerów.
3. „Jednoślady na buspasach. Czy tego motocykliści chcą naprawdę?”. [15’]
Piotr Leńczowski, prezes zarządu, Polskie Stowarzyszenie Instruktorów Techniki Jazdy; Autoakademia.
4. „Wydzielone pasy autobusowo-tramwajowe”. [15’]
Grzegorz Madrjas, Kierownik Działu Rozwoju Systemu Tramwajowego, Tramwaje Warszawskie Sp. z o. o.
Po każdym wystąpieniu pytania do Prelegentów [10’]
13.00 – 13.20 Przerwa kawowa.
13.20 – 14.20 Sesja III. WYTYCZNE PLANOWANIA I PROJEKTOWANIA INFRASTRUKTURY DLA AUTOBUSÓW.
Przewodniczący sesji: prof. dr hab. inż. Stanisław Gaca; dr inż. Jeremi Rychlewski.
1. „Wytyczne planowania sieci transportu zbiorowego”. [20’]
dr inż. Marek Bauer, Wydział Inżynierii Lądowej, prorektor Politechniki Krakowskiej.
2. „Nowe wytyczne do projektowania infrastruktury dla autobusów”. [20’]
dr inż. Radosław Bąk, Wydział Inżynierii Lądowej, Politechnika Krakowska.
Po każdym wystąpieniu pytania do Prelegentów [10’]
14.20 – 14.30 Podsumowanie III Forum BUSPASY 2022 oraz IV KRAKOWSKICH DNI BEZPIECZEŃSTWA W MIASTACH.
ZAPOWIEDZI I ZAKOŃCZENIE.
Ewelina Nawara, dyrektor naczelna Media-Pro Polskie Media Profesjonalne;
dr inż. Marek Bauer, Wydział Inżynierii Lądowej, prorektor Politechniki Krakowskiej, przewodniczący I-IV Forum BUSPASY 2020-2023;
Mirosław Bajor, dyrektor programowy cyklu KONFERENCJE SPECJALISTYCZNE nauka-praktyka-biznes.
14.30 Obiad.
Równolegle:
14.00 – 16.00 „Radiostrada” – Audycja zajmującą się motoryzacją, bezpieczeństwem ruchu drogowego i drogownictwem.
Redaktor Marcin Koczyba i goście KONFERENCJI SPECJALISTYCZNYCH nauka-praktyka-biznes.
14.30 – 16.30 Serwis kawowy.

Pliki do pobrania

Galeria IV KRAKOWSKICH DNI BEZPIECZEŃSTWA W MIASTACH 2022

Zapraszamy do obejrzenia galerii fotograficznych wydarzeń:

IV FORUM INNOWACYJNY TRAMWAJ 2022,

VII FORUM SYGNALIZACJA ŚWIETLNA 2022,

III Forum BUSPASY 2022.