"Koszty cyklu istnienia (Life Cycle Costs) jako kryterium oceny efektywności zakupu taboru komunikacji zbiorowej"

Zapraszamy do zapoznania się z wprowadzeniem w tematykę referatu "Koszty cyklu istnienia (Life Cycle Costs) jako kryterium oceny efektywności zakupu taboru komunikacji zbiorowej", który zostanie wygłoszony przez dr. hab. inż. Macieja Szkodę, prof. PK z Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu Politechniki Krakowskiej podczas KONGRESU MOBILNOŚCI 2023 (4-6 października). W referacie zostaną przedstawione możliwości zastosowania kosztów cyklu istnienia (LCC) do oceny efektywności przedsięwzięć związanych z kształtowaniem potencjału przewozowego przedsiębiorstw komunikacji miejskiej. 

Środki transportu komunikacji zbiorowej należą do złożonych obiektów technicznych, charakteryzujących się wysokimi kosztami zakupu, eksploatacji oraz długim okresem użytkowania (zwłaszcza tramwaje), dla których zbiór parametrów opisujących cykl istnienia jest bardzo obszerny i zróżnicowany. W pracy przedstawiono podstawy teoretyczne związane z aplikacją LCC jako zalecanej miary oceny efektywności przedsięwzięć taborowych oraz kryterium decyzyjnego w postępowaniach przetargowych dotyczących tramwajów i autobusów miejskich o napędzie konwencjonalnym z uwzględnieniem wymaganych przepisami kosztów nabycia, kosztów eksploatacji (utrzymania i użytkowania). W latach 2004 ÷ 2023 w Katedrze Pojazdów Szynowych i Transportu Politechniki Krakowskiej wykonano szereg prac badawczo-rozwojowych poświęconych zastosowaniu LCC do oceny efektywności przedsięwzięć związanych z kształtowaniem potencjału przewozowego. Wyznaczenie odpowiedniego kryterium oceny przedsięwzięć oraz zastosowanie właściwych metod rachunku opłacalności, przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych, pozwoliło wytyczyć prawidłowe kierunki rozwoju przewoźników jak również przedsiębiorstw produkujących i modernizujących pojazdy szynowe. Przeprowadzone prace wykazały, że udział kosztów eksploatacji często przekracza 65% kosztów całkowitych, stanowiąc zasadniczą część LCC. Wykonane prace badawcze wskazują również na konieczność uwzględnienia w modelu LCC środków transportu komunikacji zbiorowej kosztów zużycia energii, a w przypadku autobusów o napędzie konwencjonalnym kosztów paliwa oraz kosztów oddziaływania na środowisko. Ze względu na znaczący wpływ niezawodności środków transportu na koszty użytkowania i utrzymania, w pracy zwrócono również uwagę na omówienie wybranych problemów oceny niezawodności taboru komunikacji zbiorowej.

Serdecznie zapraszamy do udziału w wydarzeniu!

Aktualna lista potwierdzonych referatów dostępna jest na stronie: https://media-prof.pl/kongres-mobilnosci_2023.html#potwierdzone-referaty_km_23