Podsumowanie V Forum INNOWACYJNY TRAMWAJ 2023

Podsumowanie V Forum INNOWACYJNY TRAMWAJ 2023

Trwają podsumowania KONGRESU MOBILNOŚCI 2023, który odbył się w dniach 4-6 października z okazji V KRAKOWSKICH DNI BEZPIECZEŃSTWA W MIASTACH 2023.

Zapraszamy do lektury podsumowania V Forum INNOWACYJNY TRAMWAJ 2023 opracowanego przez dr. inż. Jacka Szmaglińskiego z Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej, przewodniczącego Rady Programowej Forum.

Za nami piąta już edycja Forum Innowacyjny Tramwaj, odbywająca się cyklicznie w Krakowie w ramach cyklu Konferencje Specjalistyczne nauka-praktyka-biznes. W tym roku rozmawialiśmy o problemach transportu tramwajowego w okresie wielkich wyzwań. Wyzwań, które mogą stać się przyczynkiem do wprowadzania rozwiązań energooszczędnych, zwiększających efektywność oraz konkurencyjność transportu tramwajowego. Ale też wyzwań, które mogą na wiele lat wstrzymać rozwój transportu tramwajowego lub przyczynić się do jego upadku w mniejszych ośrodkach miejskich. To od nas i od naszego zaangażowania zależeć będzie, który z tych scenariuszy zrealizuje się w kolejnych latach.

Jednym z większych zauważanych obecnie wyzwań jest postępujący brak pracowników na rynku. Stąd też  bardzo istotne jest zwiększanie automatyzacji procesów obsługi pojazdów oraz wydajniejsze szkolenie pracowników. Tramwaje Warszawskie pokazały, jak na przykładzie obsługi nowobudowanej zajezdni Annopol zmniejszyć liczbę czynności wykonywanych przez pracowników manualnie. Dodatkowo pokazały proces szkolenia motorniczych wykorzystujący metody symulacyjne oraz śledzenie krytycznych punktów obserwacji na trasie. Dyrektor Biura Nadzoru Ruchu TW zaprezentował również nowoczesne metody dowodzenia na poziomie operacyjnym, wykorzystywane w codziennej pracy swojej jednostki.

Kolejnym z wyzwań jest zwiększenie atrakcyjności transportu tramwajowego. Prelegenci z Warszawy, Krakowa, Poznania i Gdańska pokazywali metody zmniejszania strat czasu w transporcie tramwajowym poprzez wprowadzanie innowacyjnych algorytmów sterowania ruchem, obliczeń dotyczących widoczności na skrzyżowaniach (co wpływa na zwiększenie bezpiecznej prędkości przejazdu) oraz wprowadzaniu innowacji w projektowanie układu geometrycznego tras tramwajowych, dostosowujących je do osiągania podwyższonych prędkości.

W czasie wysokiej inflacji ważne jest także ekonomiczne planowanie inwestycji oraz eksploatacji systemu tramwajowego. Prelegenci z firmy KZN Bieżanów pokazali innowacyjne metody prefabrykacji płyt torowych, umożliwiające skrócenie procesu zamknięcia węzła rozjazdowego, co jest szczególnie istotne w czasie planowania kosztownej i uciążliwej dla pasażerów komunikacji zastępczej. Prelegenci z Krakowa, Warszawy, Poznania oraz Gdańska przedstawiali wyniki analiz wykazujących na możliwość osiągnięcia znaczących oszczędności w cyklu życia inwestycji poprzez przeprowadzenie zaawansowanych prac planistycznych i wdrażanie przemyślanych rozwiązań operacyjnych. Prelegenci z Gorzowa Wielkopolskiego wskazali wyzwania dotyczące mniejszych miejscowości, wymagające kompleksowego podejścia do ekonomicznego planowania transportu szynowego obsługującego obszar aglomeracyjny.

Po wysłuchaniu każdego z referatów odbywały się gorące dyskusje, w czasie których uczestnicy Forum wymieniali się doświadczeniami i wskazywali na szereg możliwych rozwiązań lub pułapek czekających nas w najbliższej przyszłości.

Branża tramwajowa oczekuje na wydanie kompleksowych Wytycznych do projektowania torów. Są one niezbędne do polepszenia procesu projektowania i budowy nowych tras tramwajowych oraz remontów tras istniejących.

Oczekujemy na rozpoczęcie prac związanych z wprowadzeniem rozwiązań lekkiej kolei/tramwaju dwusystemowego, który stanowić może rewolucyjną ofertę dla mniejszych miejscowości lub obszarów metropolitarnych.

Liczymy na to, że ciągle rozwijające się rozwiązania informatyczne będą wspierały inteligentne systemy sterowania ruchem drogowym i tramwajowym.

Bardzo ważne jest również szkolenie kadr i prowadzenie prac badawczo-rozwojowych. Tylko ciągły proces zdobywania wiedzy i ewaluacji wprowadzanych rozwiązań pozwoli na osiągnięcie trwałego sukcesu.

Po zakończeniu Forum Innowacyjny Tramwaj patrzymy optymistycznie w przyszłość. Liczmy, że w przyszłym roku, na VI edycji Forum spotkamy się w jeszcze szerszym gronie. Czego sobie i Państwu serdecznie życzę.

Do zobaczenia w Krakowie w 2024 roku!

Zachęcamy do zapoznania się z referatami wygłoszonymi podczas KONGRESU MOBILNOŚCI 2023: https://media-prof.pl/kongres-mobilnosci_2023.html#wygloszone-referaty_km23